Sprzęt wędkarski można by porównać do samochodów. Prawie każdy marzy o tych bardzo drogich, nowoczesnych, wywołujących zazdrość, jednak najtańszym też przemieścimy się z miejsca w miejsce.
Prawidłowość natomiast jest taka, że każdy samochód wyższej klasy ma więcej udogodnień i nowinek technicznych i jeździ się nim wygodniej i bezpieczniej.
W ewolucji wędek od kija, żyłki i haczyka do obecnych modeli kluczowym momentem było zastosowanie kołowrotka. Zmienił on całkowicie technikę łowienia, zwiększył zasięg bez dalszego wydłużania wędziska, ułatwił holowanie złowionej ryby i przeniósł wędkarstwo do wyższej klasy samochodowej.
Jak zbudowany jest kołowrotek?
Sam kołowrotek, zwany pieszczotliwie przez wędkarzy kręciołkiem, też przeszedł ogromną ewolucję od momentu wynalezienia do chwili obecnej. Na rynku mamy dostępnych wiele różnych typów dostosowanych do różnych rodzajów połowów i technik. Jednak każdy model posiada mniej więcej podobną budowę i o niej dziś chcielibyśmy opowiedzieć.
Główną częścią kołowrotka jest jego korpus, który zależnie od klasy sprzętu lub jego zastosowania może być wykonany zarówno z grafitu, aluminium lub innych stopów. Gdybyśmy mieli to porównać do roweru, to korpus byłby ramą, na której przymocowane są pozostałe części niezbędne do jazdy. Częścią korpusu jest specjalny uchwyt (tzw. stopka) umożliwiający przymocowanie go do wędziska.
Kolejną istotną częścią jest rotor. Na nim są umocowane kabłąk wykonany z drutu, ramię kabłąka oraz rolka prowadząca żyłkę lub plecionkę. W dużym uproszczeniu rotor obraca się dookoła szpuli i nawija na nią żyłkę i jest to tzw. kołowrotek o stałej szpuli. Drugim modelem jest kołowrotek o ruchomej szpuli, który nie posiada rotora a nawój żyłki odbywa się poprzez obrót samej szpuli, który jest spowodowany obracaniem się przekładni.
Każdy kołowrotek wyposażony jest w hamulec, który zależnie od budowy i przeznaczenie, może być umiejscowiony z przodu lub z tyłu. Służy on do kontrolowanie walki ryby i ewentualne odpuszczanie (wysuwanie) żyłki ze szpuli. Dodatkowo niektóre kręciołki wyposażone są w tzw. wolny bieg szpuli (LCS) albo hamulec walki.
Częścią która „napędza” nasz sprzęt, jest korbka, którą obracamy a z kolei ona przenosi nasz ruch na przekładnię znajdującą się wewnątrz kołowrotka.
I tak ogólnie możemy opisać ich budowę i pracę.